Een goede voorbereiding is het halve werk, dus ook een goede voorbereiding op school. Dat merk ik bij mijn kinderen ook. Ik ben echt geen pushmoeder, maar ik vind het wel belangrijk dat ze een goede basis meekrijgen. Op alle fronten. Zelfvertrouwen, zelfbeeld, woordenschat, ontwikkeling. Nog ver voor ze naar school gaan kun je er thuis mee beginnen. Wanneer ze naar school gaan kun je samen met juf verder bouwen. Zowel aan kennis en kunde, als aan vertrouwen.
Ik praat bijvoorbeeld al sinds hun geboorte normaal tegen ze. Vertel wat ik doe, dus benoem op die manier de woorden. “Dan gaan we nu je pyjama aan doen en daarna ga je lekker slapen”. “Ga je mee op stap? Sokken om je voeten en schoenen aan”. Ook toen ze baby waren. Cootchiecootchiecoo prima, maar niet alleen maar.
Nu ze groter worden, werkt het nog steeds zo. Daarom lezen we nog steeds elke avond voor. Ook de oudste, ondanks dat hij al prima zelf lezen kan. Een kind leert taal namelijk het meest “vanzelf”, simpelweg door te luisteren naar wat er tegen hem gezegd wordt. Bij het voorlezen vraag ik nu ook steeds meer terug. Het begrijpend luisteren eens testen. Super vind ik het te horen dat er steeds meer vragen beantwoord kunnen worden. Op die manier kun je ook meer diepgang aan het voorlezen brengen.
Verder gebruik ik het ook om andere vaardigheden te leren en dingen bespreekbaar te maken. Ook het benoemen van gevoelens kun je prima oefenen tijdens het voorlezen, wanneer je boeken voorleest die aansluiten bij de belevingswereld. Wanneer de hoofdpersoon gepest wordt, kun je hier door laten benoemen waarom pesten niet leuk is. Wanneer een kind in het boek verdrietig is, kun je het hebben over dingen waar je kind verdrietig van wordt. Bijkomend voordeel? Je leert je kindje nog meer kennen en schept een diepere band.
Speelmateriaal
Als je kijkt welk speelmateriaal ik ze aanbied, is dat altijd op leeftijd, maar ook op niveau geweest, passend bij de belevingswereld. Spelenderwijs leren is het allerleukst en dat probeer ik altijd toe te passen. Behalve op leeftijd en niveau bied ik ze ook altijd iets voor oudere leeftijden aan. Wanneer je het niet aanbiedt, weet je ook niet of het bij ze past. Soms werkt het en soms is het niet aan ze besteedt. Zo probeer ik steeds nieuwe dingen uit. Uiteraard is niet alles wat we spelen en doen pedagogisch verantwoord, ik moet er niet aan denken. Ik vind het ook belangrijk dat ze zich gewoon lekker uit kunnen leven en het spelen echt alleen maar draait om plezier!
Goede voorbereiding op school
Toch merk ik dat mijn manier van het spelen vanuit een educatieve waarde wel zijn vruchten afwerpt en een goede voorbereiding op school is. De peuter- en kleuterschool borduren hier namelijk mooi op verder. Als tip hoe je dat in de praktijk toe kunt passen heb ik een heel eenvoudig voorbeeld waar je zelf op heel veel verschillende manieren een invulling aan kan geven!
Je kunt als ouder je kinderen een zon laten maken van een papieren bord als dagbesteding. Wat je misschien niet beseft is dat alleen daarmee je al een scala aan vaardigheden kunt leren. Verven, knippen en plakken alleen is al goed voor de motoriek. Je kunt dit heel makkelijk uitbreiden door bijvoorbeeld ondertussen samen met je kindje te kletsen en vragen te stellen. Ongemerkt kun je op die manier bijvoorbeeld leren over de seizoenen, door vragen te stellen over het weer in de seizoenen. Wanneer schijnt de zon het meest. Wat kun je doen als de zon schijnt? Je kunt je kindje op deze manier ook leren over tegenstellingen, wat gebeurt er als de zon niet schijnt? Droog versus nat, licht versus donker. Ook gevoelens kun je zo bespreken en benoemen. Wat voel je als de zon schijnt, word je vrolijker van zon of van regen? Zo kun je dus een ogenschijnlijk simpele activiteit spelenderwijs heel educatief laten zijn. Tijdens het kleuren of bouwen met blokken of knutselen kun je heel goed de kleuren leren en dit uitbreiden door te benoemen wat ze kunnen verzinnen bij die kleur, welke associaties roept een kleur op, welk gevoel?
Televisie en internet
Ik ben een voorstander van televisie kijken, ook dit kun je op twee manieren invullen: televisie kijken zodat jij even je handen vrij hebt en ze even lekker kunnen ontspannen. Echter met de keuzes voor het programma wat je laat kijken, kun je ook weer kiezen voor educatief verantwoordde televisie. Op de tablet kun je alleen maar leuke spelletjes zetten, je kunt hier ook andere keuzes maken. Er zijn genoeg apps en spellen waarbij je kind bijvoorbeeld letters en cijfers kunnen leren herkennen. Rekenen en lezen begint met het herkennen van letters en cijfers in een rij. Hier kun je al vroeg mee beginnen. Ook via internet is er genoeg leuk & leerzaam te vinden. Met Squla bijvoorbeeld speelt en leert je kind in alle vakken én Cito-modules. Squla bundelt de krachten van leerkrachten en online-game-ontwikkelaars hierdoor worden kinderen op Squla spelenderwijs gestimuleerd om te leren.
Ik ben er van overtuigd dat wanneer je ook het educatieve element in spelen, internet en televisie ontdekt en toepast je de basis van je kinderen enorm kunt versterken. Maak bewuste keuzes voor apps, spelletjes en televisieprogramma’s. Wees je bewust welke boodschap een spel, een televisieprogramma of game aan je kind meegeeft. Plaatst het vrouwen in een sterke of afhankelijke rol? Moeten mannen alleen stoer zijn, of mogen zij ook in contact staan met hun gevoel?
Welke voorbereiding op het naar school gaan vind jij belangrijk voor je kindje en hoe geef jij ze die het beste mee?