Nu we weten dat Muppet straks naar groep 3 gaat én hij steeds meer zelf gaat lezen, liet ik me de kans om twee AVI boeken te reviewen niet ontnemen uiteraard. Heerlijk om te zien dat hij net als ik kan genieten van lezen, voorlezen & woorden.
Als ik het ontbijt klaar maak, klimt hij snel in zijn stoel met een boek óf hij gaat schrijven. Elke morgen vraagt hij weer of het mag en elke morgen kijk ik vertederd toe hoe hij of in zijn boek, of in pen en papier kruipt. Ook fijn om te zien dat Pollewop met hetzelfde virus is besmet.
In dit geval mocht ik de twee nieuwe avonturen van Koen en Lot. ‘Feest in groep drie'(AVI-M3) & ‘Een klap voor je kop’ (AVI-E3) ontvangen. Twee nieuwe boeken van Marianne Busser en Ron Schröder. Samen hebben ze inmiddels 350 boeken en ruim 1000 kinderliedjes geschreven. Daarnaast hebben zij veel geschreven voor onderwijsmethoden, kindertijdschriften en Sesamstraat. Onze kinderen zijn groot fan van hun boeken.
In een volgend artikel lezen jullie wat ik en Muppet van de boeken vonden en lees je hoe je kans maakt op deze twee boeken.
Om iets meer inzicht te krijgen in het AVI lezen heb ik aan juffen gevraagd om in hun eigen woorden te vertellen wat het AVI lezen voor hen inhoudt en om iets te vertellen over de voor- en nadelen.
AVI is de afkorting van Analyse van Individualiseringsvormen. AVI is een systeem dat werd ontwikkeld met als doel het leesonderwijs te individualiseren en dat ondertussen een belangrijke plaats heeft ingenomen in het basisonderwijs in Nederland en Vlaanderen. Het AVI-systeem biedt twee grote toepassingen: enerzijds de indeling van teksten naar moeilijkheidsgraad en anderzijds de bepaling van de leesvaardigheid.
AVI- lezen, de voor- en nadelen door de ogen van een juf
Waarom AVI? Soms weet ik dat zelf eigenlijk ook niet. Een AVI score is een leesniveau om aan te geven op welk niveau een kind technisch kan lezen. Dat kan heel handig zijn; een kind dat een laag leesniveau heeft, kan vaak nog niet goed lange zinnen en meerlettergrepige woorden lezen. Dus is een boek op een te hoog AVI niveau moeilijk te lezen.
Een AVI toets geeft aan op welk niveau een kind zit. Als streefdoel wil je dat ieder kind met het hoogste AVI niveau de deur uit gaat. Het ene kind haalt dat niveau al in groep 5, een ander kind moet er in groep 8 nog flink aan trekken. Kinderen met dyslexie komen soms ook niet tot het hoogste AVI niveau (en dat hoeft in mijn ogen ook niet, uiteindelijk zal begrijpend lezen je verder brengen dan het snelle lezen dat je met Avi moet doen).
Op zich is er niet zoveel mis mee, zolang je AVI maar als indicatie gebruikt en niet als ‘regel’. Een kind dat moeilijk leest maar al wel wat ouder is kan bijvoorbeeld bij zijn AVI niveau geen boeken vinden die ook nog eens passen bij zijn belevingswereld. Dat kan heel frustrerend zijn en de motivatie om dan te gaan lezen, kan daarmee volledig om zeep geholpen worden. Leesmotivatie is in mijn ogen minstens zo belangrijk.
Een alternatief voor het AVI lezen is BAVI lezen (de b staat voor ‘beleving’). Het zou mooi zijn om hier een combinatie van te maken; AVI om kinderen op maat te kunnen bedienen, maar ook ruimte (veel!) voor BAVI lezen om kinderen te blijven motiveren.
♥MJ
Ik kende bavi ook nog niet! En ik ben nog wel juf (van groep 3) ook… Zal me er eens in verdiepen!
Charlotte onlangs geplaatst…Wist je dat – de blogeditie
Ik heb ook nog nooit van Bavi gehoord. Maar prettig lijkt me het wel. Het ene kind leert wat makkelijker en sneller lezen bij de ander duurt het wat langer.
Nathalie onlangs geplaatst…Wie jarig is trakteert! Win een setje Nom Nom knijpzakjes!
Ik kende Avi wel maar Babi niet. Grappig dat er zo’n variant is!